Bulgarian ja Romanian käsittäneellä reissullani viime kesänä vuokrasin auton Burgasista. Kierreltyäni ensin Bulgariaa, jatkoin roadtripiä Romaniaan, jossa erityisesti Transilvanian alue kauniine kylineen veti puoleensa. Kirjoittinkin jo aiemmin Bulgariassa autoilusta, ja postauksen ohesta löytyy myös reittikartta kokonaisuudessaan.

romania-road-trip-012

Liikenne ja ruuhkat

Romania on iso ja monipuolinen maa, jonka melkein joka kolkasta löytyy mielenkiintoista nähtävää. Niinpä ajokilometrejä helposti kertyy ja siirtymiin kannattaakin varata aikaa. Moniin paikkoihin yhteydet ovat vaatimattomat, joten ruuhkan sattuessa vaihtoehtoisia reittejä on vähän. Kartalla näyttävä pienikin lisäkoukkaus saattaa todellisuudessa olla kapeiden ja mutkittelevien teiden myötä huomattavasti kuviteltua pidempi. Reitti kannattaakin suunnitella hyvin ja ajoaikojen puolesta suosia suurimpia teitä (jotka nekään eivät välttämättä ole kovin suuria).

Pyrin reissun aikana siihen, että päivän ajot pysyisivät 2-3 tunnissa, mutta Romanian puolella ruuhkat ja onnettomuudet venyttivät montaa välimatkaa. Pisin siirtymä oli Bukarestista Sibiuun, joka vei kahdella lyhyellä pysähdyksellä melkein kuusi tuntia ja vastaavasti matkan Sighisoarasta Brasoviin tuplasi matkalla sattunut onnettomuus.

Jos Bulgarian puolella liikenne veti hyvin, niin Romaniassa kohtasin viikon aikana useita pahoja sumia ja kun ruuhkaa oli, sitä todella oli; yhdessä kohtaa laskin seisovan autojonon jatkuvan useita kilometrejä (ilman näkyvää syytä) ja toisaalla autovana seisoi seuraavaan kaupunkiin asti.

romania-road-trip-4romania-road-trip-01romania-road-trip-16

Sisämaasta rannikolle johti hyvät ja nopeat tiet, mutta paikallisten ilmeisesti vasta alkanut lomakausi näkyi ja Constantaa lähestyessä liikenne lisääntyi ja rannikkoa seurailevilla teillä jumitti monin paikoin. Lukuisat tietyöt hidastivat myös liikennettä ja toisaalla poliisit hoitivat jokseenkin tehottoman oloisesti liikenteen ohjausta.

Sighisoarasta lähdettyä aivan edellämme sattui raju onnettomuus, joka pysäytti liikenteen pariksi tunniksi – toisen reitin valinta olisi vienyt suurin piirtein saman verran lisäaikaa, joten oikein muita vaihtoehtoja ei ollut kuin odottaa. Hyvänä puolena, että pelastusajoneuvot sekä -helikopteri saapuivat ripeästi, mutta paikan raivaus vei aikaa ja liikenne päästettiin läpi vasta kun molemmat kaistat olivat kunnolla vapaina.

Eteläisen Romanian maisema on laakeaa ja verrattain tylsää, mutta teiden tavoittaessa vuoriston, muuttuu näkymät vaihteleviksi sekä monipuolisiksi ja kauniita maisemia avautuu eteen tuon tuosta. Transilvanian alueella viehättää teiden kulkeminen idylliseten pikkukylien läpi tai aivan niiden tuntumasta, mikä tarjoaa kumpuilevan luonnon lisäksi lisää silmän ruokaa reissaajalle. Pikkuiset kylät ovat tiiviitä ja niissä kohoaa paikoin hyvinkin näyttäviä kirkkoja, joiden kupoleita voi bongailla jo kaukaa.

romania-road-trip-11romania-road-trip-2 romania-road-trip-03 romania-road-trip-5

Bulgarian ja Romanian rajanylitys autolla

Bulgarian ja Romanian rajaviivaa pitkin kulkee Tonava (paikallisille tunnetumpana Danube), joka muuttaa suuntaa vasta lähellä rannikkoa. Niinpä mikäli ei ylitä rajaa rannikon tuntumassa, on väistämätöntä, että rajanylityksen yhteydessä täytyy ylittää myös joki.

Joen yli kulkee useasta paikkaa lautat, Svishtovissa tiuhaan, mutta esimerkiksi Oryahovossa parin tunnein välein, joten lautta-aikataulu kannattaa kurkata ennen rajalle suuntaamista välttyäkseen turhilta odotteluilta. Maan länsireunassa, Bulgarian Vidinistä menee silta rajan yli ja ehkäpä suosituin rajanylityspaikka on Rusessa, jossa nämä naapurimaat yhdistää Giurgiu-Rousse Friendship Bridge. Rusen kautta pääsee hyviä teitä pitkin helposti Romanian pääkaupunkiin Bukarestiin, joten siltaa suosii myös raskasliikenne.

Ensin olin ajatellut rajanylitystä lautalla, mutta lopulta tuntui järkevämmältä käyttää siltaa (silloin ei ole lauttayhteyksien, niiden ruuhkien ja mahdollisten myöhästelyjen varassa), joten reittiin sopiviksi vaihtoehdoiksi jäi Vidinin ja Rusen rajanylityspaikat. Vidin karsiutui pois löydettyäni kartan tietöistä ja sen myötä vaikutti siltä, että Romanian puolella Craiovaan kulkeva tie oli parhaillaan pitkälti remontin kourissa, niinpä en halunut ottaa riskiä takkuavasta liikenteestä ja valitsimme Giurgiu-Roussen sillan.

Rajanylitys sujui yllättävän mutkattomasti siihen nähden, että silta oli kapea (vain yksi kaista molempiin suuntiin) ja toinen kaista oli kokonaan suljettu remontin takia. Parinkymmenen minuutin odottelu oli kuitenkin väistämätöntä, mutta loppujen lopuksi sillan ylitys ja rajamuodollisuudet oli hoidettu vajaassa puolessa tunnissa ja tie Bukarestiin oli suora ja nopea.

romania-road-trip-8romania-road-trip-12romania-road-trip-011

Jos aikaa olisi ollut enemmän…

Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisin ehdottomasti halunnut nähdä Transilvaniassa sijaitsevan Romanian toiseksi suurimman kaupungin, Cluj-Napocan, ja ajella koilliskulmassa sijaitsevalle Moldovian alueelle, joka on tunnettu luostareistaan. Lisäksi olisin mielelläni käynyt naapurimaassa Moldovassa samalla reissulla ja mikäli sinne asti suuntaisi, myös Ukraina olisi ollut houkuttelevan lähellä.

Reissuun yritin saada ujutettua myös yhtä yötä Delta Dunariin kansallispuiston kupeessa, mutta etäisyyksien takia se ei onnistunut. Jos aikaa olisi ollut enemmän, en olisi jättänyt sitä välistä! Delta Dunariin tehdään päiväretkiä lähikaupungeista sekä suiston alueelta löytyy persoonallisia majoitusvaihtoehtoja. Alueen luonto on kaunista ja lintukanta on rikas, kansallispuiston alueelta voikin bongata esimerkiksi runsaasti pelikaaneja.

Romania on maana yllättävän laaja, joten sen koluamiseen kannattaa varata aikaa. Mikäli on liikkeellä ajan kanssa tai maan pohjoisosassa, autolla pääsisi hyvin käymään myös Unkarin puolella.

romania-road-trip-05

Lue myös:
Roadtrip Bulgariassa
Bulgarian ja Romanian matkan majoitus ja kulut

Katso myös nämä