Oletteko kuulleet Living Proof –hiustuotesarjasta? En minäkään ollut ennen eilistä, jolloin sarja rantautui näyttävästi Suomeen. Piipahdin lanseeraustilaisuudessa ja lähdin paikalta pää pyörällä. Innostuksen sai heräämään se, että on kiva saada uusi tyylikäs tuotesarja markkinoillemme, sekä se, että kokonaisuus kuulosti niin hyvältä, että tuotteita on ihan pakko päästä pian testaamaan. Living Proof on siis vuonna 2004 perustettu amerikkalainen kampaamotuotesarja, jonka osaomistajana ja keulakuvana on hiuksistaankin tunnettu Jennifer Aniston.
Sarjan lähtöajatukseksi mainittiin tahto löytää nykyaikainen vastaus arjen yleisimpiin hiushaasteisiin ja lähdettäessä etsimään ratkaisuja, unohdettiin jo käytössä olevat vaihtoehdot ja palattiin alkuun, ikään kuin aloittaen tuotekehitystyö puhtaalta pöydältä. Sarjan edustajat muistuttivat, että hiustuoterintamalla on loppujen lopuksi tapahtunut uusia merkittäviä innovaatioita viimeisen 30 vuoden aikan hyvin vähän ja niinpä nyt haluttiin löytää uusia tapoja kohdata niitä samoja yleisiä hiusongelmia, joiden kanssa painitaan vuodesta ja maasta toiseen, huolimatta, että tarjolla on valinnanvaraa enemmän kuin koskaan.
Tutkimustyön myötä yritys hylkäsi parabeenit ja öljyt epäsuotuisina ainesosina ja niiden sijaan löysi tilalle sellaisia, joita ei ole käytetty kauneusalalla aikaisemmin. Yrityksen merkittävimmät patentoidut yhdisteet ovat OFPMA (muodostaa likaa hylkivän ja hoitavan pinnan hiukseen) ja PBAE (tuo molekyylirakenteensa ansiosta kerroksia hiuksen pintaan, ja siten lisää volyymia sekä pitoa hentoihin hiuksiin). Sarja on profiloitunut tiedelähtöiseksi ja sen ydintiimi on rakentunut hiusalan ammattilaisista ja biolääketieteen osaajista, ja sarjan slogan tiivistää ajatuksen; ”We are the science. You are the Living Proof”.
Kaikki kuvat lainattu Living Proof.
Myönnän seonneeni markkinointipuheesta, ja kärsimättömänä kävin jo selvittelemässä, mistä tuotteita saisi hankittua, sillä mitäpä tehdä hyvältä kuulostavalla brändillä jos tuote ei toimi, ja tämän jos minkä toivoisi tuovan vähän jotain erilaista hiusrintamalle. Harmikseni totesin, että sarja on täällä vielä niin tuore, ettei sitä juuri mistään Suomen kamaralta ole saatavilla, mutta toivottavasti pian lanseerauksen jälkeen tilanne muuttuu. Kyseessä on siis kampaamotuotesarja, eli marketteihin se ei rantaudu.
Tilaisuutta järjestämässä ollut Salon24 nettikauppa lupaili tuotteen olevan valikoimissaan, mutta ainakaan en vielä nähnyt – ehkä pikapuoliin tulee? Googlailulla selvisi myös Strawberrynetin myyvän. Sen perusteella hinta on keskivertohiustuotetta korkeampi, mutta jos tuotteet toimivat, ovat ne silti vielä kohtuullisen rajoissa. Erityisesti itseen kolahti demonstraatiot tuotteiden likaa hylkivästä ominaisuudesta, sillä se jos mikä olisi omalle tukalle taivas – raskaat hiukseni näyttävät jo seuraavana päivänä siltä, kuin pesusta olisi kulunut viikko. Kuivashampoo tuo pelastusta, mutta kolmantena päivänä on jo pakko päästä pesemään. Tietenkin terve kriittisyys myyntisanoja kohtaan pitää otteessaan, joten sitäkin suuremmalla syyllä kiinnostaa, tuntuuko tuotteet käytössä todella erilaisilta verrattuna muihin markkinoilla oleviin.
Tässä kaiken hehkutuksen lomassa (kyllä hiustuotteet on herkkä kohtani ja kyllä, eilen olin hyvin vastaanottavaisessa tilassa) täytyy vielä kehaista pakkauksia, ne nimittäin ovat juuri eikä melkein omaa silmääni miellyttäviä; kauniita, pelkistettyjä ja harmonisia. Lisäksi tuntuvat ylettömän laadukkailta (näillä hinnoilla tosin on syytäkin). Lanseerauksessa esiteltiin sarjat Full (tuuheuttaa ja estää pörröisyyttä hellävaraisesti), Frizz (silottaa, selvittää ja kosteuttaa) ja Restore (kosteuttaa, korjaa ja ravitsee). Tuoksu kaikissa on sama hento sitrunaa ja vaniljaa henkivä.
Muotoilutuotteista verkkokalvoilleni painui erityisesti pohjustustuote, jollaiset tähän asti ovat olleet tuttuja lähinnä meikkimaailmasta. Noh, nyt primeria on hiuksillekin, ja tavoite on sama, kauemmin kestävä kampaus. Tiedän, olen heikko, mutta ihan pakko päästä kokeilemaan. Testiin sain minituotepaketin, mutta ilman, että olen niitä vielä korkannut, syyhyän jo tilauksen tekemistä erityisesti omiin heikkoihin kohtiin iskeneistä tuotteista (siitäkin huolimatta, että juuri iloitsin siitä, että olen saanut kylppärinlattialla lainehtivaa hiustuotemerta hallintaan ja hupenemaan). Vaikka vielä pelataankin mielikuvilla ilman tietoa siitä tärkeimmästä, eli toimivuudesta, toivotan silti uuden sarjan lämpimästi tervetulleeksi ja jään odottamaan innolla kotimaisten käyttäjien tuotearvioita.
EDIT 23.1: Living Proofia saa nyt myös kampaamo Enkelinkiharasta Helsingistä ja tuotteet ovat ilmestyneet nettimyyntiin Salon24 -sivustolle.