Teimme heinä-elokuun vaihteessa kahden viikon autoreissun Romaniassa ja Bulgariassa. Lähtiessä olimme keränneet kartalle toivekohteita, mutta vain muutaman paikan olimme lyöneet lukkoon ennen lähtöä. Käytännössä siis reitti eli jonkin verran matkan aikana ja jouduimme jättämään pohjoisimman kohteen, eli Romania Cluj-Napocan pois samaisen maan siirtymien vietyä enemmän aikaa kuin arvelimme. Lopulta reittimme muodostui seuraavaksi (kartalta jätetty pois päiväretkikohteet matkan varrella, eli tässä ainoastaan paikat, joissa yövyimme):
Kuva: Google Maps
Yöpymiset Bulgariassa: Sliven, Plovdiv, Sofia, Veliko Tarnovo, Varna
Yöpymiset Romaniassa: Bukarest, Sibiu, Sighisoara, Brasov, Constanta
Käytännössä meille kävi vahinko Bukarestista lähtiessä. Olisimme halunneet ajaa Sibiuun Pitestin kautta, koska se reitti olisi ollut hieman lyhyempi ja lisäksi olisi ollut mukavaa mennä eri suuntiin eri reittiä, mutta navigaattoriimme oli jäänyt päälle vaihtoehtoinen reitti ja hoksasimme asian vasta ajettua lähes Plojestiin asti, jolloin reitin muuttaminen ei enää kannattanut. Jos tekisimme matkan nyt uudelleen, ajaisimme toista reittiä Transilvaniaan ihan vain vaihtelun vuoksi. Lisäksi varaisimme ehdottomasti enemmän aika, tällä reittisuunnitelmalla ekstraviikkokin olisi tehnyt ihmeitä, mutta parissa ylimääräisessä viikossa (eli yhteensä neljässä) olisi ehtinyt koluamaan myös ne nyt välistä jääneet kauemmat kohteet. Kilometrejä kertyi reissullamme päälle 2000.
Auton vuokraus Bulgariassa
Käytimme jälleen auton vuokraukseen hyväksi havaitsemaamme AutoEuropea ja otimme myös sen tarjoaman täysvakuutuksen. Auton valitsimme Sixtiltä puhtaasti siitä syystä, että se oli niitä harvoja, jotka sallivat rajanylityksen Romaniaan. Lisämaksua rajanylitykselle tuli 72 euroa, itse kahden viikon auton vuokrasta maksoimme 437 euroa kahdelta viikolta (14 vuorokautta). Lensimme Norwegianin suorilla lennoilla Burgasiin ja auton nouto sekä palautus hoitui näppärästi Burgasin lentokentällä, eli käytännössä olimme tien päällä reissuna alusta loppuun.
Mikäli mielii vaihtaa maata, kannattaa asia varmistaa vielä sähköpostitse etukäteen. Meillä kävi niin, että tieto oli jäänyt jonnekin tai mahdollisesti jopa unohtunut autoa varatessa, joten vaikka rajanylitys olikin Sixtillä mahdollista, vaadittiin siihen erillinen todistus, jota ei jostain kumman syystä saanut odottaessa tai edes saman päivän aikana. Niinpä meidän piti jäädä odottamaan yhteydenottoa ja lopulta tarvittava todistus toimitettiin Sofian lentokentän autonvuokrauspisteeseen, josta sen kävimme noutamassa kun reittimme eteni sinne asti. Hieman siis ylimääräistä vaivaa, mutta pääasia, että asia hoitui. Toisin sanoen, suosittelen varmistamaan rajanylitysvaatimukset ja mahdollisuudet sähköpostitse ennen matkaa, jotta kaikki tarvittavat dokumentit ovat valmiina autoa noudettaessa.
Ajaminen ja liikenne Bulgariassa
Jo ensimmäisenä iltana saimme tuntumaa teiden verrattain rauhalliseen liikenteeseen. Maata halkova uudehko moottoritie veti hyvin ja liikenne eteni jouhevasti. Olimme odottaneet röyhkeää ajokulttuuria, mutta kohtasimmekin ihan muuta, huomioivaa ja reilua ajotapaa. Teiden kunto oli kohtuullinen, mutta vaihteleva. Moniin mielenkiintoisiin paikkoihin vei rosoiset maantiet ja mutkittelevat vuoristoreitit. Käytännössä se tarkoitti verkkaista ajonopeutta ja varautumista myös ohituksiin etenkin Romaniaan päin liikkeellä olleiden rekkojen suhteen. Liikenteen valvontaa näkyi vähän, mutta silti paikallisten ajonopeudet tuntuivat pysyvän varsin kohtuullisina, mutta vaihtelua saman nopeusalueen sisällä saattoi todellisissa ajonopeuksissa olla eri kuljettajien välillä paljon. Siellä täällä olevat tietyöt hidastivat paikoin liikennettä, mutta viikon reissullamme emme kohdanneet ruuhkia tai tukkoisia teitä, toisin kuin naapurimaassa.
Jos aikaa olisi ollut enemmän…
Näillä kohteilla kaksiviikkoinen oli todella hektinen ja monta matkan varrella kiinnostuksen herättänyttä kohdetta jouduimme jättämään välistä, sillä aikataulu ei vain olisi kestänyt niitä. Viikko päälle olisi ollut oikein tervetullut lisä ja olisimme ehtineet vierailla useammassa pikkukylässä ja luontokohteessa. Mikäli aikaa olisi ollut pari viikkoa enemmän, olisin ehdottomasti halunnut käydä useammilla viinitiloilla Bulgariassa ja nähdä edes toisen maan suurimmista luostareista. Lisäksi aivan ehdottomasti olisin halunnut poiketa Vidinin rajanylityspaikkan suunnalla, eli luoteiskulmassa sijaitsevassa Belogradchik Rocksissa, joka kuvien perusteella näyttää huimaavan upealta hiekkakivimuodostelmalta linnoituksineen. Lisäajalla olisin mielelläni tutustunut myös paremmin erittäin viehättävän oloiseen rajakaupunki Ruseen sekä vierailisin Strandzhan kansallispuistossa Turkin rajan tuntumassa. Myös Burgas olisi ollut hauska nähdä muutenkin kuin auton ikkunoista käsin, vaikka ilmeisesti se olikin varsin nopeasti koluttu. Matkaa Bulgariasta olisi helppo laajentaa myös muihin naapurimaihin kuin Romaniaan. Esimerkiksi Turkki olisi ollut rannikon kaupungeista katsottuna lyhyen ajomatkan päässä ja Sofiasta nähden taas Kreikan, Serbian ja Makedonian puolelle olisi päässyt vaivatta.
Jottei artikkeli venähtäisi liian pitkäksi, kirjoitan omassa postauksessaan autoilusta Romanian puolella sekä rajanylityksestä.