Sometetaanko Pohjois-Euroopan suurimmassa sisältömarkkinoinnin tapahtumassa PING Helsingissä niin paljon kuin voisi kuvitella? Mitä tapahtuu kun Anssi Kela heittää yllätyskeikan kesken lounaan? Entä sekoaako Twitter kun Ronja Salmi kysyy, miksi tyttöjen harrastuksille on lupa nauraa vähättelevästi?
PING Helsinki on strat-up -tapahtuma, jonka yksi yksi perustajista, Inna-Pirjetta Lahti kiteyttää tapahtuman osuvasti; ”Fiiliksen pitää olla kuten Flow-festareilla, mutta osallistujien saamien tulosten kuten SLUSHissa”. Juuri sellainen tunne PINGistä jäi.
En päässyt reissuni vuoksi osallistumaan PINGiin viime vuonna, mutta olen iloinen, että pääsin tänä vuonna mukaan. Tapahtuma on kasvanut räjähdysmäisesti ja kokonaisuus on laadukas, viimeisen päälle hiottu päivä sisältömarkkinoinnin parissa työskenteleville, mukaan lukien siis bloggaajat, tubettajat, snäppääjät jne. Eli kyllä, tapahtumassa näkyy kännykät ja kamerat enemmän kuin ehkä missään toisessa ammatilaistapahtumassa.
Långvikin puitteet tarjosivat loistavan miljöön tapahtumalle ja ruoka, noh, se oli taivaallista. Ja sitä oli paljon! PING-päivä piti sisällään workshoppeja, key note -puheenvuoroja, verkostoitumista ja some -dialogia. Tietenkin myös hyviä tyyppejä, joiden kanssa oli ilo jakaa päivä ja innostua.
Twitter sekosi kun nuori, inspiroiva Ronja Salmi nousi lavalle. Naisen kolumni lihansyönnistä muuten osui sattumalta silmääni tänä aamun Hesaria silmäillessä, ja jos Ronja ei ole vielä nimenä tuttu, kannattaa se muistaa! Toki some-kanavat täyttyivät myös muiden puheenvuorojen äärellä ja päivän ajatuksia löytää niin Instagramista kuin Twitteristäkin hashtagilla PINGhelsinki.
Wired-lehden yhdeksi Euroopan vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi listaama futuristi Gerd Leonhard loi puheenvuorossaan kuvaa tulevaisuuden sisällöntuotannosta ja julisti perinteisen markkinoinnin kuolleeksi. Tulevaisuus on laadukkaassa ja yksilöllisessä sisällöntuotannossa. Tunteiden löytämisessä ja kohtaamisessa. Oleellista on se, miten pystymme erottamaan inhimillisyyden alati teknologisoituvassa maailmassa. Ei enää häiritsevää markkinointia vaan kohdennettuja viestejä. Maailma muuttuu nopeasti – nopeammin kuin koskaan ennen. Se onkin yksi niistä asioista, joka itseä markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa kiehtoo viestin välittäminen, tavoittaminen, keskustelu ja ennen kaikkea jatkuva sekä nopea kehitys, muutos.
Jos päivä oli täynnä inspiroivaa asiaa, sisälsi se myös viihdettä. Kesken lounaan Anssi Kela hyppäsi lavalle ja lounassali räjähti – ainakin kännykkäkameroiden esiin nousemisesta päätellen. Instagrammin kuvavirrasta päätellen myös Kekkonen, joka linkittyy vahvasti Långvikin historiaan, sai ehkä enemmän some-näkyvyyttä kuin koskaan ennen?
PING ethics kannusti tutustumaan sisällöntuotannon koodistoon, jonka tavoitteena on läpinäkyvyys ja luotettavuus. Joku ehtikin jo kysyä, mitä puhekuplan viesti ”en anna ilmaiseksi” tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa asianmukaista korvausta annetusta työpanoksesta – oli ala mikä tahansa. Paljon keskusteluissa ollutta teemaa, ettei näkyvyydellä makseta vuokraa, eli reiluutta ja tasapuolisuutta kaikkia kohtaan.
Kiitos PING Helsingin tiimille, yhteistyökumppaneille ja Långvikille mielettömästä päivästä. Sekä tietenkin kaikille päivän aikana kohdatuille uusille ja vanhoille tuttavuuksille ja parhaalle ”festariseuralle” Anskulle, joka sai viipymään paikalla pidempään kuin oli tarkoitus (oikeastaan ehtimään juuri ja juuri viimeiseen bussiin) ja heräämään seuraavana päivänä Lappeenrannan reissuun jokseenkin heikossa kunnossa. Mutta oli se sen arvoista!